Pædagogisk grundlag

Børnesyn

Alle børn skal føle sig som en del af et positivt og anerkendende fællesskab. Vi sørger for, at børnene føler sig set og hørt. Vi giver plads til forskelligheder, at hvert barn har sine styrker. Vi møder børnene med et positivt grundsyn og ser dem ud fra deres ressourcer. Vi skal have gode relationer til børnene, så vi kender børnenes behov, også i de svære situationer. Der er plads til alle, og de voksne er ikke bange for at gå foran som rollemodeller med plads til skøre påfund.

Dannelse og børneperspektiv

Børnene skal have en oplevelse af at blive taget alvorligt og at deres "udfordringer" bliver taget hånd om. Børnene skal være en aktiv del i løsningen af eventuelle konflikter. Det er vigtigt, at børnene kender mulighederne og rammerne for at være i SFO og at de kan følge anvisningerne. Det er vigtigt, at børnene kan begå sig i større og forskellige fællesskaber, at de kan tage hensyn og have empati for de andre børn og at de er nysgerrige på nye sociale relationer.

Leg

Legen er vigtig for børnenes udvikling, det er her øver sig på, og bearbejder oplevelserne fra virkeligheden. Der skal være plads til den frie leg, når børnene bruger deres fantasi og leger på kryds og tværs af klasserne. De kan nå så langt ind i legen, at de glemmer tid og sted.

Det er alfa og omega for os som professionelle voksne, at der er plads til sjov og leg og friheden til selv at vælge. Børn skal have lov til at være børn.

Læring

Vi tilbyder mange forskellige aktiviteter om eftermiddagen, så vi rammer bredt. Der skal være tilbud både for de kreative og dem der vil fordybe sig, men også til dem der godt kan lide at bevæge sig, at høre musik eller noget helt tredje.

Det er vigtigt for os at aktiviteterne er et tilbud og ikke tvang, derfor kan børnene selv vælge sig ind på dagen.

Børnene skal også have mulighed for at komme med ideer og ønsker til aktiviteterne i SFO.

Indretningen i rummene tilgodeser mange forskellige behov, både i den frie leg men også i aktiviteterne.

Børnefællesskaber

Det er vigtigt, at børnene føler sig som en del af et meningsfuldt fællesskab. Det kan være både store og små fællesskaber. De skal kunne begå sig i både den frie leg, men også i vores aktiviteter hvor der er andre børn at tage hensyn til. Vi værdsætter følgende værdier i vores børn; originalitet, rummelighed, robusthed, empati, behovsudsættelse, impulskontrol.

I vores børnefællesskaber har vi gennem året arrangementer og traditioner, hvor alle vores børn har mulighed for at være med til både forberedelse, deltagelse og afrunding.