Træværksted

Smittemodel træ

Sammenhæng

Træværkstedet  er en af vores faste aktiviteter. Træværkstedet kører på ugentlig basis,hvor eleverne udfordres på deres alsidige personlige, samt deres motoriske udvikling. Træværkstedet er også et mødested, hvor man kan udveksle og kreere ideer med sine venner.

Børnene stilles over for små opgaver i at arbejde med materialet træ, som kræver motorik og vedholdenhed (det kan være hårdt for hænder og arme at save), samt stillingtagen til hvorledes arbejdet skal organiseres og struktureres. Børnene kan arbejde efter modeller og skabeloner, eller ud fra deres egne ideer

Træværkstedet er åbent for alle børn i SFO'en og man kan frit vælge at stoppe og gemme sit materiale, for at arbejde videre en anden dag.

Mål

• At børnene får kendskab til brug af redskaber til bearbejdelse af træ, så som at save, slibe samt at slå søm i.
  • At børnene får kendskab til,  hvordan man kan bruge træ som kreativt materiale, for derigennem at fremme deres kreative evner.
  • At Børnenes nysgerrighed fremmes, herunder deres lyst til at eksperimentere
  • At børnene styrker deres alsidige personlige udvikling
  • At Børnene udvikler og styrker deres relationer gennem voksenstøtte, og et inkluderende praksisfællesskab i aktiviteten/værkstedet.
  • At Børnene opnår forståelse for og udvikler færdigheder i forhold til anvendelse af materialer, teknikker og udtryksformer.

Tegn

• Børnene viser interesse for at bruge træværkstedet.
  • Børnene kommer med ideer til hvad han/hun vil lave.
  • Børnene udveksler ideer med hinanden.
  • Børnene bruger værktøjet med større sikkerhed.
  • Børnene tilkendegiver glæde ved at komme på træværkstedet samt oplevelse af succes.
  • Børnene anvender i deres leg, de ting de laver på værkstedet.
  • Børnene er stolte over deres slut resultat

Tiltag

• SFO'en prioriterer at holde værkstedet åbent et par gange om ugen.
  • Pædagogen sikrer, at børnene har adgang til materialer og værktøj.
  • Pædagogen præsenterer og sikrer, at børnene opnår kendskab til forskellige materialer, værktøj,  teknikker og udtryksformer.
  • forældre/barn værksteds event

Evaluering

Vi vil evaluere træværkstedet ved at spørge børnene hvad de oplever på værkstedet. hvad fungerer og hvad fungerer ikke. Derudover vil vi løbende tage værkstedet op på p-møder og se på mulighederne for udvikling.

Sammenhængende læringsmiljøer (blomst)

Social udvikling